Az edződés

Sokak beszélnek olyanokról, melyekról fogalmuk sincs, hogy mit jelent, csak hallották valahol. Ezt szeretném most megszüntetni az edződés témakörében. A túledzettségről és a szuperkompenzációról szeretnélek titeket képbe helyezni. Nézzünk meg az elején néhány szokásos kérdést, melyek elég sűrűn futnak be hozzán.

Miért van az, hogy erős verseny/hoszzú, kemény edzés után másnap nem tudok olyan jól teljesíteni?
Miért nem javulnak az időeredményeim, pedig naponta 2-szer keményen edzek?
Ezekre igen könnyű a válasz.

Yakovlev modell!

Mi is az a Yakovlev modell vagy másnéven a szuperkompenzáció?

Egy orosz elméleti modell. Ez mutatja meg nekünk az edződés alapelveit.Kiemelten fontosnak tartja a regenerációt 2 edzés között.

Kezdjük az elején. Mindenkinek van egy bizonyos edzettségi szintje, teherbírása. Ha el kezd edzeni ez a szint csökken, ez az amikor elfáradunk. Ekkor elkezdesz pihenni, ami a jótékonyan hat rá, és egy idő után visszaérsz a kiindulási szintedhez, majd ezt átléped picivel. Ilyenkor jöhet az újabb adag edzés. Erre nincsen képlet, hogy mikor jöhet az új edzés. Ezt neked kell kitapasztalnod. Vigyázni kell, mert ha korán kezdesz el edzeni akkor túledzed magad( később bővebben), ha pedig túl későn, mikor már esik vissza a újonnan elért szint a régire, akkor már késő, és nem éred el a kívánt fejlődést. De most ábrávál, ami kicsit tisztába teszi a dolgot.

Akkor lássuk, mit is látunk. A fekete vízszintes vonal a kezdeti edzettségi állapotot mutatja. Innen indulunk jobbra, optimális esetben a zöld vonalon. Edzés hatására lecsökken a teherbíró szintünk, de ahogy az edzést befejezzük, elkezdünk regenerálódni, ami jótékonyan hat ránk. És elérünk egy kicsit feljebb lévő szintet a kezdetinél.Ekkor jöhet egy kicsit keményebb edzés. Ha a kezdeti szint elérése előtt kezdünk el edzeni, akkor jön a túledzettség. Ha pedig megvárod míg az optimális, emelkedett szintről, elkezd visszaesni a szinted, akkor nem éred el a kívánt fejlődést.

A rózsaszín görbe a túl kemény edzésmunkát mutatja. Ha túl keményen edzel, akkor nem tud a szervezet eléggé regenerálódni és sérüléshez vezet a szokatlan és hirtelen edzésmunka.

A kék görbe pedig a könnyű edzésmunkát jelzi, ahol van fejlődés és kevesebb regenerációra van szükség, mert kisebb a stressz.

Lássunk néhány folyamatos görbét, amin látjuk, hogy egymás utáni edzések mihez vezetnek.

Itt az általunk elérni kívánt fejlődés látszik. A görbe esik a terhelés hatására, de a pihenéstől az eredeti szint fölé mászik. Majd egy intenzívebb edzés következik, majd pihenés. Szépen követhető, hogy hogyan leszünk egyre jobban.

Itt pedig a rossz eset látszik. Ez az, mikor az atléta nem várja meg, hogy a szervezete teljesen regenerálódjon. Korán elkezdi az edzést és csak romlik a teljesítménye. Ekkor beszélünk túledzettségről. Tehát túl sokat edz és keveset pihen, így nem éri el a kívánt teljesítmény fejlődést.

Még 2 ábra, hogy biztosan legyen miből megérteni.

A regenerálódásban nagyon fontos szerepet játszik a táplálkozás. Gyorskajákkal nem lehet segíteni a regenerálódást. Megszervezett étkezésre van szükség, amivel a sérüléseket is el tudjuk kerülni.

A végére még egy örök igazság.

Inkább aluledzetten állj a rajthoz, mint túledzetten!
Magyarázat: Ha aluledzett vagy kisebb a valószínűsége, hogy lesérülj vagy ne érj célba. De ha túledzett vagy, akkor ez az esély megsokszorozódik, és ha edzésen nem is lett belőle sérülés a kisebb sterssz miatt, de versenyen az izmok nagy stressznek vannak kitéve és nagyon esélyes a sérülés.

Most ennyi jutott eszembe. Remélem tudtam tisztázni a dolgokat, de ha nem akkor jöhetnek a kérdések nyugodtan.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s